söndag 1 mars 2015

Hur man gör en fjäril

Hur man gör en fjäril

Jag brottas ofta med att få elever att förstå att man kan göra olika saker och sedan förbättra dem mer och mer. De flesta barnen tycker att det räcker med att göra olika uppgifter en gång och då gärna så fort som möjligt. Om man avslutar uppgiften snabbt måste man ju vara extra duktig, det spelar ingen roll hur noga man varit när man arbetade. Om man måste jobba länge för att lära sig något eller klara av en uppgift kan man inte vara lika duktig som om man klarar av allting snabbt, eller hur?!

Så fick jag se Austins Butterfly (finns på youtube, tack Ulrika Johansson). Filmen visar hur en lärare pratar med barn i olika åldrar om hur en kille i first grade, Austin, fick som uppgift att rita en fjäril. Han valde sin fjäril och ritade, men glömde att titta som en vetenskapsman när han tittade hur den såg ut, han ritade fjärilen som han hade sett fjärilar ritas förut. Barnen som lyssnade fick föreslå hur man kunde hjälpa honom få bilden mer lik fotografiet av fjärilen. Läraren fick bra förslag och berättade att Austin hade fått samma förslag från sin kritikgrupp. Så visade han upp den andra teckningen pojken gjort. Han fick nya förslag och visade teckning nummer tre och fyra. När han visar upp den femte, slutliga bilden säger en liten flicka ”han är så duktig”…


Mina elever har fått se den här filmsnutten två gånger i år två och två gånger i år tre. Den första gången ser de med bara det engelska talet, den andra gången översätter jag. När de tittar ser jag hur koncentrerade de är. Efteråt har jag använt filmen för att förklara hur jag förväntar mig att de ska kunna förbättra sitt arbete i flera steg. Vi ”gör fjärilar” av teckningar, berättelser, mattetal och allt möjligt. Jag förklarar hur de kan förbättra sitt arbete i olika steg. Några av barnen tar flera steg i taget genom att kontrollera sig själva redan när de gör uppgifterna första gången. Andra behöver hjälp av en kompis eller av mig för att se vad som kan bearbetas, men alla gör framsteg. Att se filmen gör att de får förståelse för ett arbetssätt som gör att deras skolarbete blir kvalitativt bättre. De börjar sakta men säkert förstå skillnaden mellan kvantitet och kvalitet  - Vi har gjort en fjäril av deras hela skolarbete!!  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar